Novosti

12.06.2019

Šta nam to fali da bi dobrodošlih bilo još više?

Iako se za statistiku obično kaže da je 'točan zbir netočnih podatka, svakodnevni život i posao kojim se bavim me poučavaju da (najčešće) nije tako. 

Istina je, kao što sam već ovdje pisao, da statističari vole prosjeke po sistemu „mi jedemo meso oni kupus, u prosjeku svi jedemo sarmu“, ali bez statike se ne bi znalo mnogo što-šta pa ni to koliko stranaca godišnje posjeti Istru i Hrvatsku, odakle dolaze, koliko se dugo zadržavaju, koje su starosne dobi, pa sve do toga kakve su kupovne moći...

Bez statistike ne bismo znali ništa ni o najpoželjnijim gradovima Europe i svijeta za život. Ne bi znali po čemu su drugačiji od ostalih, šta ih čini posebnim i toliko privlačnim. A da bi se za takve statistike znalo uvjet je, naravno, da se čita, gleda, prati, uspoređuje i po mogućnosti putuje kako bi se sva ta statistička uprosječavanja provjerila!

Svake godine javnosti su, tako, dostupne i dvije globalne ankete o gradovima koji su najprivlačniji za život, za udobnost i osobni prosperitet građana. Mercer's Quality of Living Survey i The Economist Intelligence Unit Liveability Index (https://www.farandwide.com) ne bi bilo zgorega da pregledaju i istarski turistički stratezi. 

Ključni kriteriji po kojima se mjeri ta magična privlačnost najprivlačnijih gradova su prosječna godišnja stopa kriminala, efikasnost zdravstvene zaštite, infrastruktura, kvaliteta vode, razina korupcije, kultura i obrazovanje pa sve do dostupnosti sportskih objekata i briga za okoliš. 

Naravno, ma koliko ko od nas volio nomaditi, nismo svi u mogućnosti živjeti gdje nam se ćefne. Život čovjekov nije uvijek samo njegov. I sudbina ima svoje prstiće u tome. Ne možemo svi kojekuda ni putovati jer i putovanja koštaju. Ali zato možemo izbirati ako već ne možemo svugdje. 

E, upravo zbog toga su ovakve statistike važne i poučne i za naše domaće Istrane i za njihove furešte. Ovakve statistike su informacija o tome šta to današnje namjernike najviše privlači, kuda i zašto najviše putuju. 

Zar, recimo, i vas ne zanima da li je u Belfastu baš tako ugodno i dobro kako nam se sugerira iz ovih statistika o privlačnosti. Zar sve do malo prije nismo živjeli s predrasudama da su tamo i dan-danas nekakve IRA-e i bompaši! Ili u škotskom Aberdeenu i britanskom Birmingenu ako smo ubijeđeni da je tamo stalno kišurina, da je tmurno i uvijek oblačno! Ili u tamo nekim baltičkim prijestolnicama kao što su tamo neki Vilnius i Riga za koje su svi naši glavni gradovi za njih nekada bili „Amerika“! 

Nećemo ovdje govoriti o Beču koji je već godinama i na europskim i na svjetskim rang-listama najprivlačnija destinacija za život. Ili o Cirihu (na drugoj poziciji), Minkenu (3.), Diseldorfu (4.) ili o Ženevi, Helsinkiju, Lisabonu, ili o toj 'Atini Zapada' - Edinburgu.

Na listi od 40 najpoželjniji gradova Europe i svijeta samo Ljubljana je iz ex-jugoslavenske zone zemljopisne pripadnosti (36.). Ni jedan drugi grad. Bez obzira na naše blistavo more, užeglo sunce, gastro i eno izobilje...Milijuni znatiželjnih putnika pomamno, gotovo suludu, tragaju za još nečim više!

Jedan od suštinskih „okidača“ koji nas pokreću i u i izvan turističke sezone, su promocije, investiranje u javni imidž i stvaranje pozitivne percepcije.

Sa sigurnošću slučajnog tumarala mogu ustvrditi da Istra i Hrvatska to ne rade na pravi način iako budžeti za takve namjene nisu beznačajni. 

Globalni turistički sajmovi jesu nezaobilazni, internet kao globalna platforma jeste dostupna svima, hrvatske i istarske prirodne ljepote jesu neosporne datosti...Ali sve to zajedno i još mnogo drugih komparativnih prednosti vremena i prostora u kojem živimo, nisu dovoljni ni za bukiranost u toku sezone, a da i ne govorimo o 365 fantaziranih dana. 

Ako se ne vjeruje meni neka se pogledaju scenografije bilo kojeg globalnog događaja s bilo kakvom važnom tematikom. Neka se pogledaju bilo kakva globalna sportska nadmetanja i njihovi reklamni displayi! Da i ne govorimo o vodećim svjetskim TV kanalima, velegradskim bilboardima itd. 

Tu Hrvatskih besprimjernih ljepota nema. Niti se mogu vidjeti i čuti bilo kakve izravne garancija da se posjetiteljima isplati zapucati upravo ka nama.

Vaš Furešt