U Gradskoj galeriji Labin otvorena je izložba “Kovari” autorice Alison Ivašić, koja rudarsku odjeću transformira u suvremenu antimodu. Razgledavanje je moguće do 7. studenoga 2025.
Alison Ivašić u Gradskoj galeriji Labin
Kovari – spoj mode i industrijske memorije
Izložba Alison Ivašić Kovari, koja transformira rudarsku zaštitnu odjeću u suvremenu antimodnu kolekciju, otvorena je protekle subote u Gradskoj galeriji Labin. Samostalna izložba predstavlja nagradu koju je autorica osvojila 2023. godine na manifestaciji Labinskog uzleta likovnosti. Kolekcija je prethodno predstavljena na DIPMOD-u u Zagrebu te u finalu International Mitelmoda Lab-a u Milanu, jednom od najprestižnijih natjecanja za mlade dizajnere.
U protokolarnom dijelu otvaranja riječ su imali: Stephanie Peršić u dvojakoj ulozi predstavnice Pučkog otvorenog učilišta i Gradske galerije Labin te kustosice izložbe, voditeljica projekta Labinskog uzleta likovnosti Loredana Ružić Modrušan, ujedno voditeljica Odsjeka za promociju, promidžbu i suradnju Grada Labina, umjetnica Alison Ivašić, pročelnik Odjela kulture i zavičajnosti Istarske županije Vladimir Torbica i Goran Vlačić, zamjenik gradonačelnika Grada Labina koji je izložbu službeno i otvorio.
Rudarsko nasljeđe kao temelj kolekcije Kovari
Iz kustoskog teksta Stephanie Peršić može se iščitati slojevitost koncepta simboličnog naziva Kovari (lokalnog idioma za rudare). Proučavanje rudarskog nasljeđa labinskog kraja i rudarstva kao industrijske grane autorica je započela za potrebe diplomskog rada, inkorporirajući rudarsku ikonografiju i znakovlje kroz čitavu kolekciju koja se sastoji od kombinezona, majica, hlača, haljine i jakni.
Antimoda je povijesno nastala kao reakcija subkultura i anarhističkih pokreta koji su elemente radničke odjeće preuzimali kao simbol ideologije protesta i borbe za izražavanje angažiranih ideja o socijalnim, rodnim i manjinskim nejednakostima. U kontekstu socijalizma, radništvo na ovim prostorima simboliziralo je zajedništvo i kolektivnu obnovu, u čijem su središtu bili upravo rudari.
Uniforma postaje osnovni element i pokretač kolekcije Alison Ivašić, kao utjelovljenje antipoda duha ovog područja – preživljavanja, borbe, zajedništva i slobode. Transformacija industrijskog nasljeđa grada i njegova direktna aplikacija u urbanu svakodnevicu antimode čini koncept kolekcije slojevitim i višeznačnim.
Simbolika rudarske prošlosti u suvremenom dizajnu
Laserski rezani gumbi nose simbol ukrštenih čekića, a pojasne kopče i pločice od pleksiglasa numeraciju kao analogiju rudarskih pločica. Slijepi tisak – bijelo na bijelom, na majici i haljini – nosi uzorak izrađen tehnikom bubrećeg tiska, kojim se simbolički vizualizira rudarski vokabular signalnih kodova, kao nužno sredstvo komunikacije i preživljavanja u jami.
Etikete koje su ušivene i našivene ispisuju rudarski pozdrav Sretno, značajne datacije povijesnih rudarskih događanja ili ključne figure, poput one rudara Giovannija Pipana. Posredstvom simbola uniforme, elementi postaju narativno sredstvo kojim se interpretira kompleksnost stoljetne povijesti.
Minimalizam i sklad kolekcije protežu se kroz Alisonino umjetničko stvaralaštvo, a inkorporiranje faktografske simbolike rudarskih obilježja utiskuje u nju dio labinskog identiteta emotivne povijesti i vigoroznog nasljeđa.
Izložba se može razgledati do 7. studenogA 2025. u radnom vremenu Galerije ili uz prethodnu najavu e-poštom. Galerija je otvorena od utorka do četvrtka, u vremenu od 10 do 14 sati. Stručno vodstvo održat će se sljedeće subote (18.10.) u 11 sati.
Izložba je producirana sredstvima Odjela za kulturu i zavičajnost Istarske županije, ostvarenim javnim natječajem za poticanje stvaralaštva mladih u umjetnosti i kulturi. Podržali su je i Ministarstvo kulture i medija RH putem javnog natječaja za poticanje stvaralaštva vizualnim umjetnicima te Grad Labin.
O AUTORICI
Alison Ivašić (Rijeka, 1997.) diplomirala je na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu, smjer tekstilni i modni dizajn. Svoje radove izlagala je na nekoliko samostalnih i skupnih izložbi te revijama, među kojima se ističu Izložba hrvatskog dizajna 19/20, posebno priznanje za rad Modul, i samostalna izložba Površina – struktura, moda – arhitektura u DKC Lamparni u Labinu 2019. godine.
Svoj diplomski rad Kovari predstavila je kao finalistica na reviji International Mitelmoda Lab u Milanu i na DIPMOD-u u Zagrebu 2023. Dobitnica je Dekanove nagrade za postignute uspjehe tijekom studija.
Od 2022. godine dio je kreativnog tima jednog zagrebačkog multidisciplinarnog studija, gdje se kao modna dizajnerica bavi ručnim i digitalnim razvojem modnih projekata od koncepta do cjelovitog proizvoda. Trenutačno živi i radi u Zagrebu.